Diploma ir

Diploma ir
Diploma ir

Makam Huruf

 photo mro-2.jpg

Kenangan Tahap 7

 photo tahap7semua_zps18002aaf.jpg
Photobucket

Thursday 16 August 2012

Pengalaman Rawatan Pertama Ahli Ismak RUqyah (Jin Hasmah)


Alhamdulillah pengalaman berharga daripada Ahli Ismak Ruqyah yang sudi berkongsi pengalaman merawat buat PERTAMA kalinya. 
Email kiriman Saudara Roslan (Nilai,N9)

Pendahuluan

Paparan ini adalah berdasarkan pengalaman pertama merawat selepas mendapat ijazah perawat sehingga peringkat 4. Berkebetulan pesakit adalah kawan kepada anak sulung saya dan selepas diminta oleh anak saya untuk bantuan, saya hanya berikhtiar dengan doa-doa yang dibekalkan oleh guru-guru.

Saya mendapat ilham menulis cerita ini untuk mencatat perjalanan kisah rawatan dengan menyelit sketsa-sketsa kaedah rawatan, ayat-ayat yang mungkin dapat menjadi pedoman keluarga saya juga kepada rakan-rakan perawat yang lain. Melalui kaedah-kaedah yang dipimpin oleh Tuan Guru Utama (TGU) dapatlah saya berkongsi pengetahuan dan pengalaman kepada pembaca yang lain.

Selain berkongsi pengalaman, ada method yang ditunjuk oleh TGU yang dipaparkan disini yang boleh dijadikan sebagai panduan dimasa akan datang.

Nama watak-watak yang ada dalam sketsa ini adalah nama samaran. Jika terdapat persamaan mungkin itu hanya kebetulan.

Saya memohon kemaafan jika terdapat kecacatan dari gaya bahasa, jalan cerita yang mungkin menyinggung perasaan pembaca. Saya hanya insan kerdil yang kailnya panjang sejengkal tidak bermaksud untuk menduga laut yang dalam. Jika sudi, iringilah sekerat doa untuk pesakit yang dirawati ini semoga anak gadis ini mendapat kesembuhan total.

Pada TGU, ucapan berbanyak terima kasih atas kesudian menerima kami sekeluarga sebagai murid. Semoga Allah memberkati usaha murni TGU.

Ikhlas dari:
Ki

                                                            BICARA JIN

EPISOD PERTAMA

Panggilan Telefon

Hari ini masuk hari ke 18 puasa bersamaan dengan Isnin 6 Aug 2012. Saya, isteri dan Aisya berada dalam kenderaan yang dipandu oleh anak kedua saya Omar dalam ke perjalanan ke Masjid Batang Benar untuk mengerjakan Terawikh. Omar memandu MPV dengan perlahan menuju ke simpang `Traffic Light' ke masjid tiba-tiba telefon bimbitnya berdering dan meminta saya menjawab panggilan. `Abah, tolong jawab panggilan kakak, tadi dia cakap kawannya dalam keadaan pelik' sambil menghulur telefonnya kepada saya.

Selepas memberi salam, Sarah anak sulung saya menerangkan yang kawannya bertukar suara garau ketika membaca yassin selepas solat maghrib. Saya melihat jam sekarang menunjukan pukul 8.30 malam. Saya tidak tergesa-gesa untuk melawat rumah sewa Sarah dah bertekad selepas solat tarawikh baru kami memulakan perjalanan ke sana. Omar memperlahan kereta kerana lampu Traffic bertukar merah. Isteri saya yang duduk bersebelahan dengan saya di kerusi belakang saya perhatikan memasang telinga ingin mengetahui apa perbualan anak sulungnya dengan saya.

Mengilai ketika membaca Surah Yassin

`Abah, kawan Sarah, Naila tadi baca Surah Yassin, tiba-tiba bertukar suara menyeramkan’. Sarah memberitahu saya. Saya memberitahu Sarah, hajat saya akan ke rumahnya selepas Tarawikh. Sarah akur dengan keputusan saya. Tiba-tiba Sarah memberitahu, Naila sedang mengilai dan Sarah serta rakan-rakan dalam keadaan takut.

`Omar, sekarang kita terpaksa ke rumah kakak, terus saja perjalanan ke Bangi. Saya memberi arahan kepada Omar anak kedua saya. Terpaksalah saya menukar hajat dari ke masjid terus kerumah sewa Sarah yang terletak di Bangi. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 15 minit dari Pajam.

Membaca Al-Fatihah

Saya masih kurang pasti apakah penyakit yang dihidapi oleh Naila. Itu yang saya jawab ketika ditanyai oleh isteri saya. Berserahlah kepada Allah Subhanahuwataala. Sepanjang perjalanan mulut saya sentiasa membaca Al-Fatihah tidak putus-putus.

Omar mengawal stereng MPV  mengambil selekoh dari Nilai berhampiran Bukit Nilai Utama untuk memasuk PLUS Highway. Didepannya terdapat sebuah lori memandu perlahan mengambil selekoh untuk memasuki highway. Tiba-tiba kami mendapati kenderaan kami terperangkap antara sebuah lori dari arah Seremban memandu agak laju.Terkejut bila Omar merasakan dia diekori rapat dengan lori laju, Omar menekan brek agak mengejut menyebabkan adiknya si Aisya melatah.

`Omar, cuba bawa kereta perlahan sikit’, isteri saya mula berceramah kepada anaknya. Saya juga menyampuk `Omar, biar perlahan asal selamat, ingat kita ni orang islam, kena banyak bersabar’. Omar mengangguk bersetuju dengan saya.

Menuju kerumah Sarah terpaksa melepasi tol Bangi dan dua bulatan. Perjalanan ke rumah Sarah mengambil masa 15 minit dan kami sampai lebih kurang jam 08.45 malam.

Naila menggigil

Sesampai dirumah, Sarah menyambut kami disertai oleh dua orang kawannya Asnida dan Shafiqa. `Assalamualaikum’ isteri saya memberi salam dan kami dipelawa masuk kerumah.Rumah sewa Sarah merupakan teres 2 tingkat. Tingkat bawah dijadi rumah sewa sementara tingkat atas telah ditutup pintu tangga dan diduduki oleh tuan rumah. Rumah teres ni agak terasa kelam, entah mungkin kurang sinar lampu atau hari dah masuk malam.

Mata saya menjeling melihat seorang anak gadis duduk di sejadah dikelilingi oleh dua orang kawan menemaninya. Naila masih dengan kain telekungnya sambil memegang surah Yassin.

Mendengar kedatangan tetamu memberi salam, Naila memaling muka kearah kami dan saya nampak Naila melemparkan senyumannya kearah isteri saya.

`Kenapa Ila, pening ke? Saya memulakan pertanyaan kepadanya.

`Tak da apa-apa pakcik’ jawab Naila.

`Saya ni memang macam ni, ni penyakit saya, kejap lagi ok la tu’. `Pakcik tak payahlah susah susah, saya tak nak menyusahkan pakcik makcik dan anak-anak pakcik’.

`Tak apa, kalau sakit bagitahu, pakcik kena tolong. Kalau dah pukul 2-3 pagi, kalau sakit dengan sapa Ila nak minta tolong’ ujar saya.

`Tak apa pakcik, saya ni kalau saya dah tak ingat..nanti saya maki yang bukan-bukan pada pakcik. Baik tak payah’ katanya.

Saya terus berjalan dan duduk bersila didepan Ila. Melihat saya duduk didepan Ila, anak saya Omar turut merapati Ila. Sementara isteri saya masih berada berhampiran pintu rumah bersama-sama dengan Aisya, Sarah serta kawan-kawan Ila (Asnida dan Shafiqa).Ila saya minta meluruskan kedua kakinya kedepan.

Saya meneruskan zikir dalam hati sambil memerhatikan Ila. Saya perhatikan mata hitam Ila mula berpusing keatas dan badannya mula mengigil.  Badannya ketika ini bergoyang ke kiri dan ke kanan. Diikuti dengan suara yang mendengus-dengus.

Jin berumur 346 tahun

`Siapa ni?’ saya mula cuba berinteraksi dengan makhluk yang masuk kedalam badan Ila.
Jin tidak memberi apa-apa respon. Badannya masih mengigil dan mata hitam Ila hampir tidak kelihatan ditutupi dengan kelopak matanya. Mulutnya terkatup rapat tidak menjawab pertanyaan saya.

Saya dan Omar meneruskan dengan bacaan ayatul Qursi. Selang tidak berapa lama, Ila menjerit-jerit. Saya rasa jeritan Ila terdengar hingga ke rumah sebelah. Rakan-rakan Ila kelihatan cuak melihat perubahan pada Ila.

`Jangan tolong budak ni’. Jin mula bersuara. `Aku sakit hati, kakaknya kawin dengan lelaki yang aku suka. Sekarang aku dah dapat lelaki tu, tapi hati aku geram, aku nak semua keluarganya kena dengan aku’. Jin mula bercerita.

Saya rasa lega kerana jin mula boleh diajak berbicara. Saya tanya siapa dia.
`Hasmah’ katanya.

Pertanyaan seterusnya tentang agamanya.`kafir atau islam agama kau?.
`Kafirrrr…..’jawab jin yang bernama Hasmah.

`Berapa umur engkau’. Bentak saya.
`Aku dah berumur 346 tahun’.

Jin Hasmah ditusuk pedang

Tidak mahu berlengah masa, saya terus minta Jin Hasmah keluar dari badan Ila. `Sekarang aku bagi engkau dua pilihan, samada keluar secara baik atau paksa’. Omar yang berada disisi kiri Ila kelihatan tenang menunggu jawaban dari Jin Hasmah.

Jin Hasmah hanya menggeleng kepalanya tidak mahu bertolenrasi dengan kami.

`Ok, kalau itu pilihan engkau untuk tidak mahu keluar, engkau tunggu dengan kebesaran ayat-ayat Allah.

Saya berniat untuk memasang gerak dengan mulakan dengan bacaan taawuz



Ketika ini saya merasakan tangan saya mengeluarkan senjata pedang dan Saya memulakan menjurus terus ke dada Ila dengan niat menikam Jin Hasmah. Ketika itu kedengaran suara Ila menjerit panjang menandakan Jin Hasmah sakit tersusuk pedang.

Saya meneruskan berdialog dengan Jin Hasmah supaya keluar dari badan Ila. Jin Hasmah masih berdegil.

`Omar, kita bakar dia dengan ayat Qursi’ kata saya. Omar angguk menanda setuju dengan saya. Saya membaca ayatul Qursi dengan lantang berkali-kali. Ketika itu jugalah,Jin Hasmah menjerit-jerit.

Beberapa ketika, saya mula melihat Ila kelihatan letih. Saya menyambung berdialog lagi dengan Jin Hasmah.

`Mahukah engkau keluar’ tanya saya.
Jin Hasmah hanya mengangguk setuju. `kalau engkau setuju, engkau keluar sendiri melalui kaki’ kata saya.

Saya dan Omar melihat Ila menggiling kepalanya memberi isyarat yang saya keliru. Dalam hati saya apakah Jin Hasmah berdolak dalih atau dia tidak tahu jalan keluar.

Kamu tidak tahu jalan keluar?’ tanya saya. Jin Hasmah ketika ini hanya mengangguk. Apabila mendapat kefahaman dari Jin Hasmah, tidak berlengah saya membuat lorong keluar kepada kedua belah kaki Ila. sekarang kamu keluar ikut kaki’ kata saya. Kelihatan badan Ila tersengguk-sengguk dari kepala sehingga ke kaki seolah-olah ada pergerakan dari dada hingga ke kaki. Saya agak lega kerana ini memungkinkan Ila akan pulih seperti sedia kala. Saya perhatikan Ila masih dalam keadaan letih dan saya tidak bercadang untuk meneruskan rawatan kerana melihat badanya yang mungkin tidak boleh menerima kesan dari rawatan ini.

Dalam memikirkan apakah ayat-ayat rawatan seterusnya yang perlu saya bacakan, tiba-tiba saya teringat pesanan guru saya ketika menghadiri kursus Tahap 2 di Rawang tempoh hari. `Kalau untuk rawatan histeria, bacalah surah Fatihah pada tapak tangan 3 kali dan tepuk dibahagian tulang belakang, insyallah jin-jin akan tercabut keluar’ saya membayangkan kata nasihat dari TGU. `Dalam kes histeria, jin-jin baru sahaja masuk kedalam badan dan jin-jin akan berada ditulang belakang sebelum dapat mencari tapak yang sesuai dengan mereka. Baca Al-Fatihah 3 kali dan selesai membaca Al-Fatihah tiuplah ditapak tangan diikuti dengan menepuk di tulang belakang. Insyallah, dengan izin Allah, jin-jin akan keluar’.

Ditipu Jin Hasmah

Saya bergerak menuju kebelakang Ila dengan niat untuk membaca surah Al-Fatihah 3 kali. Dalam hati untuk mengeluarkan sisa-sia jin yang ada dalam badan Ila. Ketika ini Omar juga berada disisi dan saya lihat mata Omar menusuk masuk memerhati tulang belakang Ila. Saya meneruskan pembacaan surah dan tiba-tiba Omar memberitahu saya.

`Abah, cuba tekan belakang tengkuk Ila’.
`Kenapa? Saya bertanya kepada Omar.
`Jin ada kat situ’ jawab Omar.

Tidak berlengah saya terus menggerakan tangan sambil ibu jari kanan saya menekan tulang belakang bahagian atas di antara tulang belikat. Sebaik saya menekan tulang belakang, Ila yang tadi diam membiarkan kami merawatnya terus menjerit nyaring kesakitan. Jeritan Ila memecah kesunyian malam sekali lagi tentu mengganggu jiran sebelah.

Saya terasa telah ditipu oleh Jin Hasmah yang tadi bersetuju untuk keluar untuk dihantar ke Serambi Madinah kini agak terasa tercabar kesabaran. Tidak tertangguh saya menggerak ibu jari kiri saya menekan tulang belakang letaknya diantara buah pinggang. Selepas menekan kedua-dua titik tulang belakang, kini Jin Hasmah bertukar suara menjadi suara lebih halus macam suara kartun doraemon.

Dendam Jin Hasmah

Apabila ditekan kedua titik tersebut, Jin Hasmah kelihatan agak takut dan melompat dalam keadaan berlunjur sambil tangan menolak lantai seperti  Hantu Pocong melompat. Saya terpaksa mengawal badan dan kedua-dua ibu jari supaya tidak terlepas menekat titik sensitif jin tersebut.Ketika ini Jin Hasmah menjerit kesakitan dan pergerakannya mendorong ke dinding. Jin Hasmah menepuk dinding sambil membebel yang dia yang memporak porandakan semua keluarga Ila. Sakit hati Jin Hasmah melihat kakak Ila melangsungkan perkahwinan dengan lelaki idaman hati. Hancur luluh perasaanya melihat lelaki pujaan hatinya memilih orang lain sebagai pasangan hidupnya.

Sakit hati aku bila lelaki tu kawin dengan kakak sibudak ni. Aku dah buat kakak dia bercerai dengan laki dia. Sekarang laki dia dah kawin dengan aku. Puas hati aku. Aku akan buat budak ni (Ila) ini mati. Biar dia rasa’.

Itu lah sebahagian dari cerita Jin Hasmah ini.

Mengeluarkan Jin

Hari semakin merangkak malam. Jam menunjukan hampir pukul 10.  Hati saya agak gusar kerana memikirkan Ila masih dikuasai Jin Hasmah sedangkan saya harus pulang ke rumah segera kerana anak perempuan Ainon saya yang baru berusia 12 tahun tidak ditemani sesiapa dirumah. Dikala itu saya terus membuat keputusan untuk memaksa Jin Hasmah keluar secara elok atau paksa. Kali ini dengan sepenuh tenaga diiringi bacaan ayat yang mana tergerak dihati, saya paculkan kepada jasmani Ila melalui kepala hingga ke hujung kaki. Lagi sekali Ila menjerit panjang kerana kesakitan. Saya lihat Ila seperti bersama-sama saya cuba mengeluarkan makhluk yang ada dalam badannya sambil menahan nafas, dia menghembus nafas yang terakhir keluar.

`Arrggggghhhhh...hah’ jerit Ila seperti satu benda terkeluar dari hujung kakinya.

`Lega pakcik, dah ringan badan saya, terima kasih. Saya banyak menyusahkan pakcik sekeluarga’.

Itulah antara kata-kata Ila yang saya nampak ada perubahan pada fizikal dan tutur katanya berbanding ketika saya mula-mula sampai tadi.

Pada pengiraan saya, untuk sementara ini Ila sudah kembali kepada dirinya dan cepat-cepat saya meminta Ila melafazkan 2 kalimah syahadah diikuti surah 3 Qul.

Saya menghela nafas lega sambil mata mencari dinding untuk tempat bersandar badan.

Siapa Hasmah

Saya agak keliru siapa si Hasmah ini. Adakah dia jin ataukah dia ini manusia bertopengkan syaitan yang mengupah tukang sihir untuk menyihir keseluruhan keluarga Ila. Atau mungkin Jin yang berada dalam badan Ila cuba mengalih pandangan saya atau mengelirukan saya supaya hati saya terlalai. Apa-apa pun samada Hasmah itu jin atau perempuan durjana tidaklah saya peduli. Saya meletakkan diri saya untuk berjihad fisabilillah melawan ancaman iblis, syaitan dan jin.

BERSAMBUNG DI EPISOD KEDUA.

1 comments:

salam, di mana sambungannya ya?

Post a Comment